دکترحسین خدادادی Hussyn khodadadi

فلسفه دین

مولفه های قدرت در جمهوری اسلامی ایران

پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۴۴ ق.ظ
پیشگفتار

در تابستان 1395 در حالیکه تحقیقات جدید خود را در موضوع "بازتاب جهانی انقلاب اسلامی بر جوامع بشری" در حال انجام بود، پیشنهادی از معاونت پژوهشی سازمان بسیج اساتید دریافت کردم مبنی بر اینکه در رابطه با "مؤلفه های قدرت در جمهوری اسلامی" کتابی که مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز علمی می باشد، به رشته تحریر درآورم.

اگرچه قبلاً در این زمینه در کتاب "سیاست خارجی جمهوری اسلامی، اصول و مسائل" و همچنین در کتاب "دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی" مطالبی را تحت عناوین اهرم های قدرت و یا منابع قدرت آورده بودم، ولی پرداختن به این موضوع مهم و به صورت مستقل مورد غفلت قرار گرفته بود بنابراین پیشنهاد سازمان بسیج اساتید همچون جرقه ای به ذهن اینجانب خطور نمود و با تشخیص اولویت تصمیم گرفتم که به این موضوع پرداخته و بلافاصله امر تحقیق و پژوهش را در رأس کارهای خود قرار دادم و یادآوری و پیشنهاد برادران در سازمان بسیج اساتید، موجب تشکر و قدردانی اینجانب قرار گرفت.

از آنجا که موضوع قدرت در علم سیاست، موضوعی محوری می باشد، که بعضا هم این علم را به علم قدرت تعبیر و تفسیر می کنند، ضرورت پرداختن عمیق و همه جانبه را و بویژه توجه به نظریات مطروحه در حوزه قدرت سیاسی را می طلبید و از آنجا که پیروزی های مردم ایران در انقلاب اسلامی و سقوط رژیم قدرتمند شاه با دست خالی و بدون دست یازیدن به اسلحه بود و بقاء و تداوم نظام باقیمانده از این انقلاب به مدت چهار دهه علیرغم همه توطئه ها و هجمه های مستمر از ناحیه قدرت های بزرگ موجب شگفتی همه اندیشمندان و نظریه پردازان عالم سیاست گردید و در واقع موجب ابطال بسیاری از نظریه های موجود در حوزه انقلاب و قدرت گردیده و این امر ما را به سمتی هدایت کرد که با نقد نظرات اندیشمندان غربی در این زمینه و با توجه به مصادیق بارز و آشکار در تاریخ صدر اسلام و تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی به امر نظریه پردازی نیز همت گماریم.

اینک که بحمدا... و المنه کتاب آماده انتشار می باشد، وظیفه خود می دانم علاوه بر قدردانی و تشکر از معاونت محترم پژوهشی سازمان بسیج اساتید، از همکاران پژوهشگر خود در مؤسسه فرهنگی صدرا آرمان سپهر آقایان حجت الاسلام حسین خدادادی و یاسر محمدی‌نسب که اینجانب را در این تحقیق یاری نموده اند، تشکر و سپاسگزاری نمایم. در عین حال از همه اندیشمندان و دانش پژوهان حوزه و دانشگاه استدعا دارم از ارائه  نظرات و انتقادات خود نسبت به این اثر دریغ نفرمایند تا بتوانیم در چاپهای بعدی بر غنای آن بیفزاییم.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۱۰/۱۳
  • ۱۴۳ نمایش
  • حسین خدادادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی